COJAK GEEFT MIRTO EEN STEVIGE, BETEKENISVOLLE MERKIDENTITEIT
Mirto is een groeiend maatwerkbedrijf . Omdat ze zich wilden herpositioneren als een betekenisvol, competitief en professioneel bedrijf, klopten ze aan bij Cojak om een marketingplan uit te werken.
Uiteraard wilden we dat doen met alle kennis en plezier. Alleen: om een zinvol marketingplan uit te werken, heb je degelijke fundamenten nodig. Die waren er niet. In hun nieuwe constellatie was er geen eenheid, geen merksterkte, geen rode draad. Mirto bleef een onopvallende speler in de weinig sexy sector van de maatwerkbedrijven. Mensen tewerkstellen die “een afstand hebben tot de arbeidsmarkt” wordt ook doorgaans (geheel ten onrechte) niet als dynamisch en competitief beschouwd. Wij zagen bij Mirto enorm veel potentieel. Daarom wilden we met hen niet alleen een marketingplan uitwerken, maar vooral duidelijkheid rond de inhoud van hun merk.
Ons leek het veel zinvoller om éérst te focussen op het uitwerken van een nieuwe merkidentiteit. We besloten dat we éérst Mirto als bedrijf en als merk ten gronde moesten herdefiniëren. Wat wil Mirto op de markt betekenen? Hoe gaat het werken? Hoe geven ze betekenis aan hun bedrijf binnen een snel veranderende maatschappij? Pas als we antwoorden hadden op die vragen, zou een degelijke merkpositionering mogelijk zijn. Samen met Mirto pasten we onze 5 stappen-methodiek toe om tot een creatieve marketingcampagne te komen.
Analyseren, fundamenten gieten en goesting geven!
Geen gefundeerde merkpositionering zonder een grondige analyse. Cojak ontwikkelde een methodologie waarbij we samen met de klant een diepgaande analyse uitvoeren op een inspirerende en verrassende manier. We organiseerden voor het Mirto-team een aantal strategische workshops waarbij we samen hun wortels blootlegden en hun ambities aanscherpten. Waar er bij aanvang bij de deelnemers soms verschillende meningen bestonden over fundamentele aspecten rond het merk, stonden aan het einde van de rit alle neuzen in dezelfde richting.
Onze workshops waren niet alleen goed als basismateriaal voor een grondige analyse. Het waren verhelderende momenten die voor veel meer mentale coherentie zorgden, en voor goesting in de toekomst!
Het merkpaspoort
De resultaten en conclusies legden we nadien doelgericht vast in Mirto’s merkpaspoort. Hierin staat, in intensief overleg met de klant, de ziel van Mirto’s merkverhaal. Het vormt de het fundament waarop het hele marketingplan steunt. Mirto zal dit merkpaspoort gebruiken als een innerlijk kompas voor de komende jaren, een leidraad om de verwezenlijkingen en resultaten op af te toetsen.
Wil je graag meer info over hoe we onze methodiek op jouw bedrijf kunnen toepassen?
Stuur ons een mailtje en we geven je met alle plezier wat meer uitleg over onze aanpak.
Een solide marketingplan
Op basis van de strategische analyse oefeningen konden we al snel de eerste noodzakelijke actiepunten voor Mirto bovenaan hun agenda zetten. Die actiepunten moesten het marketingplan van bij het begin verstevigen, zodat we een solide vertrekbasis hadden voor een volledig marketingplan.
Nauwe strategische begeleiding
Hoe pakken we die begeleiding aan? Cojak staat Mirto en cours de route met raad en daad bij. We geven op geregelde tijdstippen feedback, to do’s en bijsturing voor het uitrollen van hun (digitale) marketingfunnel en communicatienoden. Het is work-together-in-progress.
Branding ontwerpen en uitwerken
Op basis van het merkpaspoort lieten we de nieuwe branding ontwerpen en bedachten we creatieve marketingcampagnes. Het strategisch denkwerk vertaalden we in een krachtig merkverhaal en communicatie-acties die hun doel intussen niet missen. Ons creatief team ‘The Brand Lieutenants’ stond daarvoor standby. Een overzicht van de creatieve uitwerking vind je
op hun website!
Een primeur was dat we de uitwerking van de look & feel van het merk samen met maatwerkers hebben ontwikkeld! Op het start-event hebben we met alle medewerkers van Mirto de vormgeving op poten gezet. De beste reden daarvoor: iedereen heeft talent en dat wil Mirto tonen!
Onmiddellijk resultaat
Bij wijze van kennismaking met de rebranding bedachten we voor het sales team de Gustobox en stuurde Mirto een mailing uit waarin potentiële klanten gratis een aantal mooie staaltjes van hun werk konden bestellen. Op 2 dagen tijd kwamen er maar liefst meer dan 80 gretige aanvragen of hot leads waar het sales team nu mee aan de slag gaat. De nieuwe dynamiek binnen het bedrijft zorgt ook intern voor goesting en creatieve ideeën, voor samenhang en fierheid. Alles wat we beoogden met de merkanalyse…
Trouwens, benieuwd naar wat Mirto voor jou kan doen?
Dan krijg jij van ons alvast een leuk notaboekje, perfect gedrukt inpakpapier, een set fancy gelegenheidspostkaartjes of een Mirto stalenwaaier. 🤓