thumbnail

No Design To Waste

De beste Marketing Campagne van het jaar.

 

Indeed. Toerisme Vlaanderen nomineerde deze campagne tot de beste van het jaar.

 

Waarom?

De expositie ‘Out to Sea? The plastic garbage project’ van het Design Museum Gent kaartte een maatschappelijk en duurzaam thema aan, namelijk de vervuiling van onze oceanen. En dat is dringend nodig. Plastic in de oceaan vormt één van de grootste bedreigingen voor ons ecosysteem. Dus als het Design Museum Gent ons contacteerde, gingen we meteen aan de slag. Voor deze publiekscampagne hebben voor een online aanpak gekozen en een gecombineerd met een beredeneerde mediamix. Ook de scenografie van de tentoonstelling werd uitgewerkt volledig in de lijn met het campagneconcept.

No Design to Waste!

De knipoog naar de internationaal herkenbare slogan van Greenpeace kwam ook terug in het Gentse straatbeeld en in de museumshop, waar bezoekers duurzame t-shirts konden kopen. Het museum vatte het zo samen in de pers:

Op een niet mis te verstane manier wist Cojak dit in de straffe campagne-aanpak te vertalen. Er werd ingezet op duurzame en actiegerichte communicatie. De promotie voor de tentoonstelling werd op de eerste plaats digitaal gevoerd, zonder drukwerk. Eerder onverwacht in de culturele sector, maar algauw bleek dit dubbel zo doeltreffend.”
– Katrien Laporte, Directeur Design Museum Gent.

We zorgden voor een slimme en effectieve campagne en wisten de tentoonstelling perfect te ‘vermarkten’. We kozen voor een viral om de campagne te lanceren. Topmodel Delfine Bafort roept op om mee te doen aan een publieksactie en gaat hiervoor letterlijk uit de kleren. Bezoekers konden de T-shirts met catchy slogans kopen in de museumshop. De opbrengst ging integraal naar The Ocean Cleanup, het bejubelde project van de 19-jarige Boyan Slat, student aan de Universiteit van Delft.

De pers koos massaal voor no waste!

Ook de nationale en internationale pers sprong op deze clip. De Standaard maakte er zelf de cultuurbijlage-cover van! (of hoe een viral clip een massamedium kan worden). Maar ook de fashionistas deden mee: van grote modemagazines zoals Elle tot de hipste modeblogs in New York, ze schreven allemaal over deze tentoonstelling. Respect!

no_design_de_standaard

In beeld.

no_design_tramno_design_thsirttypgrafie_tentoonstellingno_design_graffitino_design2no_design3no_design1kobe_desramaults_tshirt

star